Det er relationer, der holder på medlemmerne

Endnu en samtale med et medlem, der ønsker at blive overflyttet til Det Faglige hus, er slut. Tristhed og frustration overmander mig, det føles som et slag i ansigtet. Hvorfor er det så svært at forstå, at vi alle sammen må støtte op om Den Danske Model? Modellen er under pres og dermed også vores velfærdssamfund. Alligevel vælger nogle medlemmerne at spare et par hundrede kroner om måneden efter skat, ved at skifte til Krifa eller Det Faglige Hus, svarende til et par gode flasker vin!

Vi har et fuldstændigt unikt og enestående produkt i fagbevægelsen, men hvorfor er det så ikke salgsbart?Medlemmerne vælger at opsige kaskoforsikringen på dem selv – og for at spare et par hundrede kroner om måneden frasiger de sig retten til at få behandlet eventuelle faglige sager i det fagretslige system, frasiger sig det faglige fællesskab, og er med til at underminere Den Danske Model.

Service, synlighed og organisering er både forebyggende og fastholdende og områder vi arbejder aktivt med i afdelingen, alligevel er der medlemmer der vælger den billige løsning. Men er det agitation og pres, der får medlemmerne til at ombestemme sig? Det har ikke virket særlig godt indtil nu.

I 3F Bygningsarbejdernes Fagforening blev vi ved med at stille hinanden spørgsmål som, hvad kan vi gøre anderledes? hvordan kan vi formidle budskabet ud på en positiv og overbevisende måde?

Medlemmerne skal overbevises, ikke overtales

For kort tid siden valgte vi en helt anden tilgang i forsøget på at få medlemmerne til at annullerer deres overflytning. Samtalerne med de medlemmer, der ønsker overflytning til de gule, er nu en personlig og behagelig dialog, hvor vi lytter, vejleder og drøfter store og små ting der har indflydelse på det enkelte medlem, hvad er vigtigt for det enkelte medlem, og hvordan kan afdelingen, fællesskabet og overenskomsten understøtte det. Hvad er det, medlemmet gerne vil give videre til børn og børnebørn – og hvad er det, medlemmet har fået fra sine bedsteforældre.

I 3F Bygningsarbejdernes Fagforening har vi accepteret at det enkelte medlem som oftest ikke skifter fagforening fordi de ændrer værdier og holdninger, men fordi de blot skifter for at spare lidt penge – som skiftede de teleselskab.

Så kære kolleger i fagbevægelsen! Der er flere parametre, der spiller ind hvis vi skal stoppe blødningen. Et vigtigt parameter er at lytte til vores medlemmer, fokusere på det nære og det, der betyder noget for det enkelte medlem – at skabe relationer. Når de medlemmer er overbevist og ikke overtalt, er jeg overbevist om at vi har loyale medlemmer, der bliver.

Hardcore argumenter og agitation har sine begrænsninger – 3F Bygningsarbejdernes Fagforening fastholder lidt flere end tidligere, ved at skabe stærke relationer til de enkelte medlemmer.