Digitale krænkelser er en del af hverdagen for rigtig mange børn og unge.
Desværre er varetagelsen af elevers sociale digitale dannelse, og det heriboende fokus på forebyggelse af digitale krænkelser, intet sted at finde i regeringens nye udspil Forberedt på Fremtiden. Udspillets initiativer på det digitale område rækker nemlig ikke længere end til valgfaget teknologiforståelse, som skal indføre interesserede elever i (ganske vist) vigtige teknologiske elementer som kodning, mønstergenkendelse og datastruktur.
Udspillet underkender således den mindst lige så vigtige viden om, hvad diverse digitale teknologier gør ved os. Hvordan vores brug af disse teknologier influerer vores sociale relationer og vores forhold til os selv. Og ikke mindst, hvordan manglende viden om-, sprog for- og opmærksomhed på de vidtrækkende negative konsekvenser, som misbrug af de digitale teknologier kan medføre. Jeg forestiller mig f.eks. at en nylig nøgenbilledespredning har haft ekstremt ubehagelige psykologiske og sociale konsekvenser, for den pige, der er offer i sagen, ligesom jeg ved at sagen får konsekvenser for min venindes nieces jobmuligheder, eftersom min venindes niece er en af dem, der spredte billedet, og nu er dømt for børneporno. Endvidere har det enormt negativ indflydelse på den psykologiske tryghed og det medfølgende læringsmiljø i de skoleklasser, hvor sådant misbrug og digitale krænkelser forekommer.
Og det gør de. Ofte.
En ny rapport fra Rambøll viser bl.a., at knap halvdelen af alle danske børn og unge har oplevet digitale krænkelser, samtidigt med at forsvindende få, deler deres oplevelser med en skolelærer. Faktisk er det kun 5 procent, som taler med en skolelærer om deres oplevelser. Dette peger på, at skolerne ikke formår at skabe rum for- og håndtere elevernes digitale færden og trivsel.
Det nye udspil var en oplagt mulighed for at geare folkeskolen til dette, og støtte den i sit formål om at indføre eleverne i deres medansvar og ret til beskyttelse, i et liv der ikke længere kan afgrænses fra det digitale. Der er brug for, at alle elever modtager kontinuerlig undervisning i social digital dannelse og rettigheder. Der er brug for, at alle får lige muligheder for at forstå og tage kritisk stilling til, hvordan de påvirkes af- og agerer i den nutidige uadskillelige online-offline verden. Og der er brug for, at alle får lige mulighed for at opsøge og modtage den rette hjælp, når der er fare på færde.
kan dette inkorporeres ? det er uambitiøst, at nyt folkeskoleudspil ikke prioriterer at ruste elever til at navigere i den integrerede sociale-digitale fremtid, der for længst er blevet deres nutid.
Skriv et svar