Dansefeber gjorde mig fagligt dygtigere

imageDet startede med klassisk ballet og små ballerinasko i str. 23. Senere blev det alle former for dans. Jeg dansede og dansede og sled hul i hundredvis af dansesko. ”Stop så med at sidde at steppe under bordet,” sagde min stakkels, utrættelige geografilærer med mellemrum. Jo mere jeg dansede, des dygtigere blev jeg dog også til andengradsligninger og dansk stil.

Mit største idol var danseren Gillian Lynne. Som barn klarede hun sig ikke godt i skolen. Bekymret tog moren hende til lægen. Han tændte for noget musik og bad moren om at følge med ud af lokalet. ”Se,” sagde han så og pegede ind på pigen, som var begyndt at danse. ”Hun fejler intet. Hun er bare en danser.” Efter lægebesøget sendte moren hende på danseskole, og hun endte som en af tidens største og rigeste danse- og koreografstjerner.

Jeg var også en danser, men lad os nu antage at jeg havde gået i dagens folkeskole. Så var jeg blevet tvunget i stolen hele dagen for at træne til næste test. Indimellem kunne jeg komme i skolegården og stå og hoppe taktfast i 45 minutter, mens jeg råbte staveord sammen med andre børn, som også ville blive frarøvet deres legende og kunstneriske krop, og jeg ville slet ikke på samme måde have tid til at danse efter skole og på den måde tilegne mig egenskaber, som gjorde mig dygtigere.

Vi er nødt til at holde fast i, at børn skal finde og dyrke deres passion. Heri ligger så meget vigtig læring, som de ikke kan tilegne sig i skolen. Nogle skal finde disciplin i karatedojoen, andre skal opleve succes på skøjtebanen mens andre igen skal mærke fordybelsen ved at spille guitar til fingrene sprækker eller bruge lange eftermiddage på at male og lave perlekæder. Vigtig udvikling som de tager med tilbage til skolen og drager stor gavn af.

I skolerne kan vi hjælpe børnene med at finde deres uslebne talent. Opmuntre og skubbe på vej. Jeg har ofte sagt til en elev i min idrætsundervisning: ”Du skal starte til volleyball eller gymnastik.” Det er altid endt som succeshistorier. Jeg kan spotte deres styrker og sende dem videre til et sted, hvor der er tid og plads til at dyrke dem. Det samme kan billedkunst- og musiklæreren, men vi må aldrig hindre dem i at udfolde det.

Lektiecafé og valgfag kan være gode tilbud, men det må ikke være tvang. Det er så vigtigt, at de lange skoledage genovervejes.