Bolle under “boller”, kryds under “jeg”…
Det var en sjov time forleden. Det var det. Vi skulle lige repetere verballed og subjekt… Udsagnsled og grundled, eller kryds og bolle, om man vil… Nu er det jo ikke mig, der har fundet på, at det er en god ide at lægge undervisning helt ud i ydertimerne. De er sgu lidt trætte i sådan en 8. klasse her sidst på eftermiddagen, sådan nogle teenagere. Og hvis jeg havde haft ordentlig tid til at forberede mig, så havde jeg nok fundet på en lidt sjovere måde at repetere grammatik på. Men, nu har jeg altså ikke længere så meget forberedelsestid. Og så er der kun én måde. Og det er mig, der underholder ved tavlen.
En rigtig god huskeregel er, at der i sætningen ”Jeg boller” skal bolle under boller og kryds under jeg. Og så hyler hele klassen af grin. Hvem glemmer det?
-Hvilken tid står udsagnsleddet i?… Sccchhh… Læg telefonen væk… Og ti stille nede bag ved. Det er ved tavlen, det foregår nu… Jacob?
-Nutid
-Fint, hvad nu hvis det havde stået i grundformen? Er det i alle former, et udsagnsord tager udsagnsled?
-Hva mener du?
-Hvis der havde stået ”Tobias kan godt lide at…”
-Bolle, skriger en frisk fyr…
Alle griner igen. Også mig. Den havde jeg næsten selv bedt om.
-Scccchhh… Nej…. ”at cykle”. Er vi enige om, at ”at cykle” er et udsagnsord?
-Jamen, så er det ”kan”, der er udsagnsleddet, svarer Tobias…
-Fint… Scchhhhh… Nicoline, slå lyden af din telefon og læg den væk. Ellers skal jeg nok holde den for dig.
-Hva nu hvis det er: ”Jeg knepper” råber en nede fra hjørnet. Han har ikke rakt hånden op…
-Ræk hånden op! Så er det selvfølgelig det samme. Slå op på side 4 og lav opgaverne der… Jeg går rundt og hjælper…
-Katja! Katja! Hvad skal vi?
-Skal vi lave alle opgaverne? Det kan jeg ikke finde ud af…
-Shhhh… Jo, du kan… Lad os se på det…
Langsomt falder klassen ind i arbejdet. Og jeg pisker rundt mellem bordene. Hvorfor har du ikke pennalhus med? Så må du låne en blyant? Jeg sagde, slå op på side 4. Jamen, så fortsætter du bare på side 5. Jo, du kan. Kan du så komme i gang? Valdemar? Hvor skal du hen? Ja, du skal også lave de opgaver, der skal skrives ind i hæftet…
Og pludselig er de 45 minutter pist væk. Jeg fanger duksene, der forsøger at stikke af fra duksetjansen, og de, der går uden at sætte stole op. Et par af drengene bliver hængende i klassen, sammen med to gutter fra parallelklassen, der er kommet til, mens jeg pakker det sidste ned.
-Hvad tænkte du egentlig, første gang du mødte mig? spørger den ene… Og vi griner. Og taler sammen. Og de driller mig lidt, og jeg driller tilbage. Og tiden går. Min forberedelsestid. Og inden vi kommer derfra, er der næsten gået et kvarter.
Jeg tager computeren under armen, og alle de stile, som jeg ved, at jeg skal bruge minimum seks timer på at rette, hvis eleverne skal have kvalificeret, fremadrettet feedback. Faktisk plejer min grammatikundervisning at tage udgangspunkt i elevernes egene tekster, men det kan man jo sige sig selv, er umuligt nu. Jeg har knapt 70 minutter tilbage af min tilstedeværelsestid i dag. Det bliver ikke mange stile, jeg når. Jeg skal lige svare på mails og lave ugeplan. Og så skal jeg jo også undervise igen i morgen. Så det må jeg også lige se på.
Da jeg få minutter efter sidder ved arbejdsbordet, er jeg helt blæst i hovedet. HELT blæst. Der er absolut ingen hjerneceller tilbage. Jeg kunne lægge mig ind over bordet og snork-sove. Simpelthen. Og jeg kan slet ikke huske, hvad det var jeg skulle… Og alligevel ville jeg ikke et øjeblik ønske mit arbejde væk. Men, hvor ville jeg ønske, at jeg havde tid til at gøre det ordentligt.