Heldigvis var Ann med

Det emmede bare af lyst og læring i engelsktimen i 3. klasse. Eleverne arbejdede myreflittigt i par med et vendekortspil. Der blev grinet og opmuntret: “Kom nu du kan godt…tænk dig godt om”, og “sejt, du tog 8 stik ud af 12 i første omgang”. Mange par gik hurtigt videre med nye ord, men et par begyndte langsomt at give op.

Trine og Julie lagde begge mærke til den energi og de mange ord, som med sikkerhed strømmede ud af de andre elever. De var ikke i samme gear, og det blev tydeligt for dem. Deres øjne flakkede rundt i lokalet til de andre par, de begyndte at tøve og gav hurtigere og hurtigere op på de enkelte ord. Jeg kunne se desperationen sprede sig i deres ansigter, og de kom med opgivende bemærkninger.

“Men jeg kan jo ikke!”

Pigerne rykkede tættere på mig, fik lidt støtte samt et hjælpeark, men lige lidt hjalp det. Trine råbte pludselig voldsomt op og skældte ud på spillet.

“Det er et lortespil….jeg gider fanme ik’  det her”.

Heldigvis var Ann med i timen. Ann er klassepædagog, og hende og jeg justerede hurtigt situationen. Ann fik et par ideer til nogle aktiviteter, som hun kunne lave med pigerne. Lettelsen var tydelig i Julies øjne, og hendes skuldre faldt på plads, da jeg bad hende og Trine om at følge med Ann til et roligt sted.

Senere var de øvrige elever klar til en aktivitet med de nye ord i skolegården. Trine og Julie elsker aktiviteter i gården, så jeg stak hovedet ind i lokalet til Ann og de glade og energiske piger.

“Må vi ikke nok…”

De var bestemt ikke klar til at komme med ud. “Må vi ikke nok blive inde og lære de her ord…vi har fundet på en god leg, hvor vi skal….”.

En længere udredning fra Julie om deres delvis selvopfundne leg fulgte, og jeg efterlod pigerne topmotiveret og glade sammen med Ann og fortsatte ud i gården til de andre elever.

Det var ranke og stolte fingre, som både Julie og Trine rakte i vejret i resten af timen. Med fastlåst blik, tilfredse smil og numsen 5 cm over sædet, svarede begge flere gange med flot engelsk udtale i den engelske udgave af Gæt og Grimasser.

Timen gik op i en højere helhed for Trine og Julie, fordi Ann var der til at støtte dem og hjælpe med fokus, da tingene smuldrede. Hun justerede aktiviteterne til dem og deres tempo, og hun fulgte deres udspil og ideer. Denne dag fik begge piger en tiltrængt sejr og blev løftet såvel fagligt som socialt.

Det er tiltrængt, at KL og politikerne definerer pædagogernes rolle ud fra erhvervet uddannelse og styrkesider. KL bruger lige nu pædagoger til fagopdelt undervisning fra 0.-9.klasse, og det er altså en tåbelig ide. Pædagoger er ikke uddannet til at undervise, så lad dem dog få lov til at bruge deres kompetencer i forhold til trivsel, relationsarbejde og klassens sociale fællesskab. Lad dem støtte de elever, som er i vanskeligheder og lad lærere planlægge, tilrettelægge og gennemfører undervisning. Der er en årsag til at de to uddannelse ikke er ens.