Kig billederne igennem

Hvorfor skal vi have kristendom, Line? Spørgsmålet runger i klasselokalet og får sit eget lille ekko, da de fleste elever i 8.c mumlende gentager: hvorfor skal vi have kristendom?

8.c er en farverig klasse, hvor der både kan ses tørklæder, kasketter, piercinger, pudder og bumser. Og det er nu min opgave at skabe motivation og nysgerrighed, så eleverne selv kan svare på spørgsmålet: hvorfor skal vi have kristendom? Et godt udgangspunkt er at bladre den nye bog igennem, kigge på temaer, se på billeder, de fanger altid; ej se lige ham der, hvad er det for noget, det har jeg aldrig set før. Interessen er på vej. I slutningen af timen beder jeg alle om at skrive: hvad tror du, vi skal lære, hvad ville du gerne lære, og aflevere det til mig.

Der var mange fine kommentarer og betragtninger, men Samihas svar er det jeg husker: Jeg tror jeg kommer til at forstå, hvorfor nogen i klassen blev konfirmeret, og de kommer til at forstå, hvorfor jeg ikke blev.

Det var virkeligheden i 8.c en varm mandag i august i 7. og 8. lektion. Mon det også ville være virkeligheden i 8.c, hvis Muhammed tegningerne var trykt i bogens sider under et emne som: religion og kunst, eller religion og ytringsfrihed, eller… Jeg tvivler på Samiha havde fået tanken om en forståelse på tværs af religioner og kulturer.

Muhammedtegningerne er i faget kristendom interessante. Som en konkret episode giver de muligheder for refleksion og perspektiveringer. Men netop en del af det, som man kan debattere, lære, perspektivere, vil trykte Muhammedtegninger i nogen sammenhænge, i nogen klasser, være en bremseklods for. Det må være op til læreren at vurdere om det giver mening at vise tegninger eller om det blot unødig provokation.

Vi kan debattere religion og ytringsfrihed, vi kan debattere religion og fanatisme, vi kan debattere religion og kunst, helt uden at bremse Samiha i hendes vej mod en større forståelse af de som ikke tror som hende.