Læring er ikke kun noget, der kan måles og testes

Der er inviteret til julefest. Udskolingens 210 elever er traditionen tro blevet inviteret til julefest den sidste torsdag inden juleferien.

Mørket har indfundet sig, den røde løber er lagt ud på gangen fra trappen og hen til aulaen, der nu er pyntet op med guirlander og balloner i forskellige farver og former. Diskokuglens lys skaber farverige lysglimt på gulvet, og på scenen står min kollega, DJ Flemming, og arbejder på at skabe en playliste, der vil falde i udskolingselevernes smag.

Ude foran aulaens indgang står en hær af glade lærere, der byder eleverne velkommen, når de klasse efter klasse dukker op i deres fine tøj.

Dansegulvet i aulaen bliver fyldt med elever, der danser til Justin Biebers ”Sorry,” og da tonerne til ”Last Christmas” strømmer ud fra højtalerne, vil jublen fra eleverne ingen ende tage. Selv de elever, der forsigtigt har stillet sig i udkanten af dansegulvet og med længselsfulde øjne ser ud på de dansende kammerater, kan ikke lade være med at smile og vippe med fødderne.

Med røde kinder stiller eleverne sig i kø til sodavandsbaren, når de trænger til en pause og lidt koldt at drikke. Eleverne sidder ved bordene på gangen eller i hyggelokalet, og det emmer af småsnak og høje grin, mens de drikker deres sodavand.

For 7. klasses eleverne er det første gang, at de er med til denne julefest, og de sidste 3 uger har de forventningsfuld spurgt til julefestens mål og indhold.

”Hvad skal vi lave?”

”Skal vi slet ikke lave noget fagligt?”

Forundret har de kigget på os, når vi gentagende gange har sagt, at målet med julefesten er, at alle elever får hygget sig og danset.

I december måned har vi øvet lancier. Til idræt og i klassens tid har eleverne øvet sig på et chasse og to chasse. De har lært at danse i takt og stå i kvadrille. Så til julefesten er de tre første danse helt på plads, og Søren, der bestemt ikke er nogen ørn til hverken at stave eller læse, er til gengæld en ørn til at svinge Katrine ind i damemøllen og gribe hende igen. Camilla, der synes, at procentregning og brøker er som at læse latin, danser sine chasse trin fejlfrit. Patrick og Rikke, der begge gruer for engelsk grammatik, danser let og elegant mod hinanden i første dans.

Da julefesten er slut, har både elever og lærere julelys i øjnene.

Godt nok er der ikke lavet et forløb i Meebook omkring julefesten, ligesom der heller ikke er opsat faglige mål, der kan måles i en test, og eleverne kan helt sikker ikke bruge deres erfaringer fra julefesten i en National Test.

Til gengæld har eleverne oplevet, at selvom de ikke er gode til enten dansk, matematik eller sprog, så er de en del af et fællesskab, og der er alligevel plads til dem – præcis som dem de er. Oplevelsen af at være med i fællesskabet er en lige så vigtig læring som den, der kan måles i faglige test og prøver, for nogle elever er den endda vigtigere. Det er hverken vigtigt eller nødvendigt, at al læring skal kunne måles og testes.

Så kære forældre, politikere, og alle andre godtfolk – I skal holde op med at tro, at målstyring og test skaber god og meningsfuld læring.

Julefesten er en mulighed for at slappe af, grine, fortælle sjove og mærkelige historier uden at skulle tænke på pensum, prøver og resultater. Julefesten er et af de pusterum, som det er vigtigt, at vi giver vores elever, så de kan samle energi