Idræt i folkeskolen. Skal eleverne lære om forskellighed under bruseren?

I flere år har debatten kørt på, hvorvidt danske folkeskoleelever skal gå i bad efter idræt.

Både forældre og elever har følt sig krænket af kravet om, at når man er med til idræt, går man også i bad. Jeg har hørt flere elever sige, at de ikke ønsker, at andre ser på dem, når de bader og også forældrene giver udtryk for utrygheden i at skulle klæde sig af i andres påsyn.

Jeg er ikke selv idrætslærer. Alligevel fylder udfordringerne omkring idræt meget i mit 6. årgangsteam. Vores elever vil ikke gå i bad – og hvad skal idrætslærerne stille op?

Simon, Jonas og Kasper har glemt deres idrætstøj hver fredag, når der står idræt på skemaet. Sara, Line og Clara har særaftaler om, at de på skift må bade for sig selv i det lille bruserum, der er tiltænkt idrætslæreren. Så er der alle de gange, hvor pigerne på skift har menstruation, nogle hver uge. Dem bliver der også taget hensyn til.

På min skole har udfordringerne omkring badesituationen medført, at der nu er sat badeforhæng op mellem bruserne og mellem baderummet og omklædningen. Desuden må eleverne nu have badetøj på, når de går i bad.

Jeg er i den grad bekymret for udviklingen. Jeg ser en tendens til, at unge mennesker møder i skole med lav selvtillid og negativ selvforståelse. Jeg har elever, der ikke tør at sige noget i undervisningen, fordi de er bange for at blive grinet af. Elever der bliver drillet for ikke at have det rigtige designertøj på. Elever der i den grad præges af idealer fra idoler på internettet og i ugeblade, idealer der er næsten umulige at leve op til.

Måske det timeløse fag, sundheds-, seksualundervisning og familiekundskab, skal have mere plads i alle fag i folkeskolen. Faget har blandt andet til formål, at eleverne opnår erkendelse for andres og egne grænser og rettigheder og udvikler egen identitet sammen med andre. Måske eleverne herigennem kan få indsigt i, hvilke problematikker der kan røre sig, når man er ung, og lære at håndtere det i trygge rammer og med respekt for den enkelte.

Skal man gå i bad efter idræt – er det her vi skal lære om kroppenes forskelligheder. Måske ikke.

Når jeg i en pause møder Mathias, der er sønderknust over at blive drillet med pubertetens utilregnelige og uundgåelige angreb på kroppen, tænker jeg, at der er flere andre steder, vi kunne starte end kampen bag badeforhængene.