Hvorfor er det nu vi holder skole?

Alle børn skal blive så dygtige som de kan. Hvem kan være uenig?  Selvfølgelig ønsker vi alle en høj grad af faglighed for de kommende generationer. Men i virkeligheden er det en tom floskel, for det med at blive så dygtig som man kan, giver ingen mening hvis ikke man har gjort sig klart hvad det er børnene skal blive dygtige til og hvorfor? Hvad skal  dygtigheden bruges til?

Vi lever i en tid hvor der er en rivende udvikling indenfor teknologi og automatisering. Mange af de job der findes i dag, vil i fremtiden overtages af robotter. Maskiner som er teknisk langt hurtigere, billigere og som kan køre i døgndrift.

Vi skal ikke konkurrere med maskinerne, for så taber vi. Vi skal sørge for at forfine og udvikle de egenskaber som maskinerne ikke har. Vi skal bruge og styrke vores menneskelighed. Vi skal støtte hvert enkelt barn som vi møder i skolen, i at blive til sig selv. Et livsdueligt individ i et mangefarvet fællesskab.

Vi skal vise at vi kan samarbejde og få 2+ 2 til at give 5. Vise at vi kan tænke og handle  demokratisk, empatisk og uforudsigeligt. Vise at vi kan tænke ud af boksen og rundt om boksen og over boksen og væk fra boksen.

Men for at nå dertil bør dannelsen sættes i centrum i skolen. Vi har i alt for lang tid fokuseret på det der nemt kan måles. Det er ikke fyldestgørende, og kan endda være skadeligt hvis man får den opfattelse at det er det vigtige. Med dannelsen fokuseres der på det hele menneske. Her bliver det essentielt at eleverne begriber hvorfor den naturvidenskabelige og historiske viden er vigtig. At de forstår at vi læser god litteratur for at blive klogere på os selv og andre. At de med deres sanser oplever glæden ved og styrken i selv at skabe. At de igennem mestring og aha-oplevelser bevidstgøres om menneskets forskellige muligheder for at virke.

Så lad os bevæge os væk fra den overfladiske og instrumentelle tilgang til læring. Hvis dyb læring skal opnås kræver det tid og ro til fordybelse. Det kræver at vi vender os bort fra en snæver og teknisk måde at måle børns læring på.

For  den dygtighed vi får brug for i fremtiden er en langt mere omfattende størrelse end vi kan forledes til at tro, når vi kigger Pisa – målinger. Det handler lige så meget om medmenneskelighed, originalitet, skabertrang, moral, vovemod og meget meget mere. Det handler om at få børn til at vokse og drømme. Ikke ved at putte dem i kasser, men ved at give dem vinger.