Lynne, hvornår får vi vores stile tilbage?

Herunder følger et ærligt indlæg, om hvordan det påvirker undervisingen, når eleverne oplever lang rettetid på de opgaver de afleverer. Jeg må hellere komme med en disclaimer til at starte med. Dette er ikke for hverken at klynke eller få medlidenhed. Jeg fremlægger fakta, for at kaste lys over hvordan lærerenes arbejdstidslov påvirker elevernes læring.

Lynne, hvornår får vi vores stile tilbage?

Det kunne lyde som spørgsmålet fra et meget utålmodigt barn, men det er det ikke. Sådan lyder spørgsmålet igen, fra nogle ellers meget tålmodige og fornuftige elever i min klasse. Spørgsmålet er også reelt nok, for det er lang tid siden de har afleveret dem. Problemet er bare, at jeg kun kan få rettet et par stykker i ny og næ. Skal det gøres ordentligt og give mening, at rette en stil, så tager det tid. Men den tid er desværre blevet normaliseret og sparet væk.

Ledelsen siger ellers, at vi ligger under gennemsnittet af undervisningstimer i kommunen, så jeg tør da nødigt tænke på, hvordan de får tid til at rette stile på de andre naboskolerne?

Jeg giver i forvejen langt færre skriftlige opgaver for, end jeg tidligere har gjort. Det gør mine kolleger også. De har det på samme måde som mig.

Sidste gang jeg endelig fik afleveret det rettede stile, havde både Sebastian og Trine svært ved at huske, hvad de egentlig havde skrevet om. Det er jo ikke særlig praktisk i forhold til deres faglige udvikling, at jeg giver respons på noget, som de har glemt. Sådan er vilkårene for jeres børn nu. Det er ikke rimeligt overfor dem.

Kan du ikke bare prioritere din tid anderledes fristes du sikkert til at spørge? Og jo, det kunne jeg godt, men det man kan omprioritere er forberedelsen af den øvrige undervisning. Det er den eneste knap vi kan skrue på. Valget ligger altså mellem, om man skal lave noget halvhjertet undervisning i en uges tid eller to, hvor man møder mere eller mindre uforberedt op til undervisningen, eller om man skal sørge for, at den undervisning jeres børn får er gennemtænkt. Det er et virkelig irriterende valg at skulle lave, for begge dele hugger en hæl eller klipper en tå. Igen af delene er tilfredsstillende for hverken lærer eller elev. Selvom eleverne nok sjældent opdager, at læreren er uforberedt, så sker det oftere, end nogen af os har lyst til at indrømme.

Vi gør hvad vi kan og retter en opgave i ny og næ mellem rugbrødsmadden, gårdvagten og samtalen med Signe, som har brug for ekstra støtte for tiden, fordi hendes forældre skal skilles.

Formålet med skolereformen var jo ellers, at gøre alle børn så dygtige, som de kunne blive. Det var intentionen at løfte fagligheden i folkeskolen. Resultatet for mig, og mange af mine kolleger er i stedet blevet færre afleveringer, flere uforbedte undervisningstimer og lang rettetid på de afleveringer eleverne laver. Det kan ingen da være tjent med, slet ikke eleverne, som jeg godt kan afsløre, ikke bliver så dygtige som de kan af den form for undervisning. 

Derfor er det også vigtigt, at vi får en aftale nu i overenskomstforhandlingerne. Selvom det er endt i forligsinstitutionen, så er mit håb og ønske, at parterne her kommer frem til en aftale, der ikke bare sikrer lærerne basale arbejdstidsrettigheder på linje med andre offentligt ansatte, men som også kan være med til at sikre eleverne en bedre undervisning og opgaver afleveret tilbage inden for en rimelig tid, hvor de også kan huske, hvad de skrev om.