Den tekniske skole er ikke spild af talent!

imagesCAIYI4RJ

Da jeg sad på årets sidste bestyrelsesmøde i den landsdækkende skole-elevorganisation som jeg var en del af, holdt vi en ”hvad skal du så lave efter generalforsamlingen”-runde. Alle der gik i niende eller tiende klasse, og som stoppede i bestyrelsen, skulle selvfølgelig i gymnasiet. Da det var min tur til at svare hvad jeg skulle året efter sagde jeg: ”jeg skal på teknisk skole, for jeg vil gerne være elektriker!” Den umiddelbare stilhed blev efter fulgt af et højlydt spektakel af kommentarer som ”du kan mere end det”, ”det er du for god til”, ”jeg fatter det ikke” og ”Sune, du spilder dit talent!”

I dag, 6 år efter, sidder oplevelsen stadig dybt i mig. Fra den dag af var jeg bare ”håndværker” – ikke på den stolte måde, men på den der måde hvor folk smågrinede lidt af det. Min telefon var ”håndværker”, mine smøger var ”håndværker”, mit tøj var ”håndværker” og kunne jeg lappe en cykel var det fordi jeg var ”håndværker”. Dette selvom jeg stadig gik i tiende klasse. Fra den dag af forstod jeg at der er forskel på folk. Dem der går i gymnasiet og os der ikke var en del af det fine fællesskab.

Når jeg fortæller den her historie til andre folk med håndværkmæssig baggrund reagerer de typisk med ”hvad fanden er det for et samfund vi lever i?!” – og de har jo fuldstændig ret. Bestyrelsen for den elevorganisation der skal repræsentere alle folkeskoleelever, sidder og siger at tekniske skoler er for de dumme?!

På den anden side set ved jeg ikke hvad de ellers skulle have svaret. Uddannelsesvejlederen i min niende klasse sagde også at jeg skulle på gymnasiet – mit karaktersnit var jo flot. I tiende klasse på efterskolen fik jeg at vide at teknisk skole var det rette for mig – fordi mit ungdomssløvsind havde trukket mit snit ned med cirka 4 point. Det er en historie der gentager sig. Da jeg var formand for Erhvervsskolernes Elevorganisation fik jeg adskillige beretninger om andre i samme situation. Er dit snit over 6 (på den nye skala – 8 på den gamle), så skulle du i gymnasiet. Ellers skal du på teknisk skole.

Da Bertel Haarder var undervisningsminister i midten af 00’erne fastsatte han målsætninger om at 40% af en ungdomsårgang skulle have en videregående uddannelse. Samtidig diskuterede man konsekvenserne af social arv; det blev et problem at håndværkernes børn blev håndværkere – ikke at akademikernes børn blev akademikere. Man lagde mere fokus på de boglige fag i folkeskolen og skubbede sløjd og hjemkundskab i baggrunden. Folkeskolen skulle gøre folk klar til gymnasiet – det var målet. Dem der fejlede måtte på teknisk skole.

Hvorfor skulle mine venner elevorganisationen sige noget andet? Det er så indgroet i samfundet at de kloge skal i gymnasiet, og at tekniske skoler er for de dumme og skoletrætte. Erhvervsuddannelserne lukker ikke muligheder for at tage en videregående uddannelse bagefter – snarere tvært imod.

Så kære akademikervenner! Jeg er stolt over min uddannelse og mit fag, og jeg vil til vær en tid anbefale den til andre unge – og jeg synes i burde gøre det samme!