Pædagogiske assistenter er en styrke i det pædagogiske fag.

Legende børn

Pædagogiske assistenter er en styrke i det pædagogiske fag, fordi de bliver uddannet til at supplere pædagogernes arbejde.

Når jeg møder uddannede pædagogiske assistenter, bliver jeg mødt af arbejdssøgende, der med desperation i øjnene leder efter jobs, vikariater eller institutioner, der som minimum vil bruge dem som tilkaldevikarer. Og de pædagogiske assistenter, der er på arbejdspladserne, har tit samme status som pædagogmedhjælperne. De får simpelthen ikke lov at bruge deres kompetencer.

Da jeg fortalte, at jeg ville være pædagogisk assistent, blev jeg mødt med fordomme som:”Hvorfor vil du ikke være pædagog?” ”De pædagogiske assistenter er for dyre!”” Hvorfor springe over hvor gærdet er lavest?”

Jeg blev forarget, forarget over at bliver mødt sådan, forarget over, at jeg efter 9 år på arbejdsmarkedet ikke fik ’thumbs up’ over, at jeg ville uddanne mig inden for det fag, som jeg brænder for, og hvor jeg er rigtig glad for at være. Forarget over, at den uddannelse, jeg har valgt, blev talt ned.

Jeg havde svært ved at forstå, at den pædagogiske assistent uddannelse blev så nedagtiggjort.  Hvem vil ikke have en uddannet fagperson med flere kompetencer, som kan hjælpe pædagogerne i en presset hverdag, hvor opgaverne står i kø, og hvor tiden er knap.

Som pædagogisk assistent skal man have mere i løn end pædagogmedhjælperne, men man får også mere for pengene, hvis man ved, hvilke kompetencer en pædagogisk assistent har, og hvis de får lov at bruge deres kompetencer.

En pædagogisk assistent er bl.a. uddannet til at kunne udvikle, forebygge, rådgive og støtte pædagogiske opgaver. De kan varetage kulturelle og aktiverende opgaver. Afholde motorisk udviklende aktiviteter. Gøre en sundhedsfremmende og forebyggende indsats. Og har omsorgsrelaterede opgaver. Og herefter skal den pædagogiske assistent kunne varetage koordinations-, dokumentations- og evalueringsopgaver.

 Jeg mener, at vi bør give de pædagogiske assistenter mulighed for at bruge deres uddannelse, nedbryde fordommene og se dem som en stærk arbejdskraft, som kan give en faglig styrke til vores fag. Så kære kollegaer indenfor den pædagogiske verden – Skal vi ikke invitere de pædagogiske assistenter ind i vores fælleskab?