Kynisme eller alturisme

De seneste dages fly konflikter har forvirret mit og sikkert også mange andre unge menneskers hoveder fordi oplysningerne at hente er få og ikke til at frembringe med mindre du kender system til ende og anden.

Tre selskaber står i konflikter, Ryanair som ikke er startet i Københavns lufthavn endnu, Sas eller skal vi omtale dem som Cimber i denne situation også sidst men ikke mindst Norwegian.

 

Det hele starter med bagagepersonale der ønsker overenskomst med Ryanair som det ”imødekommer” og kort tid efter bliver lagt ned. Ryanair modsiger sig overenskomster og begynder at lave ballade. Vi er underlagt den Irske lov, så vi kan fint komme og tjene penge her. Konflikt optrapper. LO trækker Ryanair med i arbejdsretten for at overholde danske regler om at danske overenskomster skal indgås. Ryanair sniger sig udenom ved at sige de har en aftale med virksomheden Avaitor groundhandling som har 3F overenskomst.

Samtidig begynder kabinepersonalet at rykke lidt på sig i Sas som skal overflyttes til Cimber som er blevet opkøbt af Sas for et års tid siden, med andre UAC overenskomster, altså forringelser på løn- arbejdsvilkår. Sass kyniske ledelse rykker ikke på sig og smider en mail rundt efter flere dage uden fly i luften og strejkende arbejder der er mere eller mindre tvunget til at gå ned i løn eller miste deres arbejde. De 1300 ansatte hos Sas har strejket for at 147 arbejdere som skal overflyttes til Cimber skal bibeholde samme løn- og arbejdsvilkår som i Sas. Samtidig er 27 medarbejder blevet fyret uden grund, hvilket er fuldstændigt absurd og burde få samtlige arbejdere i Danmark op af stolen, udelukkende af retfærdighedsmæssige grunde, fordi det her er ikke retfærdigt!

Norwegians piloter skal skisme også overflyttes til tre datterselskaber, jep du hørte rigtigt tre datterselskaber, ikke fædre-, kone-, eller kæresteselskaber. Piloterne holder ud.

Grunden til at disse konflikter opstår er det sidste forsøg fra Claus Hjort Frederiksen som prøver at agere ud fra hans Venstres valgflæsk, som han selv har oprettet i 2001 ifølge af hans virksomhedsoverdragelseslov, hvilket undergraver den danske model. Forstået på den måde at samtlige arbejdere kan blive flyttet over i nyoprettede selskaber for derefter bevidst dumpe deres overenskomster fordi virksomhederne har ”ret” til at oprette en ny overenskomst.

De tunge drenge som denne sag handler om Sas hvilket er til dels statsejet, Ryanair der bygger på en markedsmodel som er bygget op på underbetalt arbejdskraft, Norwegian har 19 forskellige datterselskaber, ikke en ekstra eller to, men hele 19 forskellige datterselskaber. Sagt med andre ord, hvis navnet er blevet lidt beskidt eller snavset flytter vi bare hele lortet over i noget andet. Egentlig lidt det samme Mærks har gang i, først sælger de deres investering i dansk supermarked og nu danske bank fordi modersleskabet, bid mærke i ordet. ”Moder” – skal gøre stærkt igen.

Sådan forholder de danske regler sig, hvorledes de Svenske og Norske regler er, har jeg ikke kunne skaffe informationer om endnu. Stillet i forhold til et lys af EU så er reglerne i de skandinaviske lande i forhold til overdragelsesloven taget ud fra et forbehold.

Disse solidariske konflikter som finder steder i Skandinavien skal vindes, det gavner arbejderen, virksomhederne, og friheden af vores system, den danske model. Det er meget vigtigt vi som dansker holder sammen og turde kæmpe de her kampe, ellers bliver vi bare trådt på som en lille myre, de her drenge er tunge. Mange forbinder denne situation som den gamle Mac Donald konflikt.