Eleven bliver glemt på teknisk skole

Fyringer. Besparelser. Konstant omrokering af både lokaler og penge. Som guldsmedeelev på København Teknisk Skole (nu Next) sidder jeg tilbage med følelsen af, at min faglighed er sat på spil.

Uddannelsesreformer og besparelser har været skyld i, for det første, at der ikke er undervisere nok til holdene på skolen. For det andet, at der er fejl og mangler på pensum for guldsmedeuddannelsen. Uvidende politikere har støbt et pensum for guldsmedeuddannelsen hvor eksempelvis guldsmedeelever skal undervises i svejsning, hvilket slet ikke har relevans i mit fag. Og for det tredje er taksameteret pr. elev alt for lavt. Det resulterer bl.a. i at skolen er nødsaget til at tjene penge på kursister og folk i aktivering, som bliver sat på mit hold. At der kommer kursister ind på skolen, er det i bund og grundikke noget galt med. Men problemet er at kursister og folk i aktivering ikke er på samme faglige nivea, som os der er i lære. Det er her jeg oplever, at min undervisers tid til mig bliver taget fra mig.
Fyringer har selvfølgelig også spillet ind, hvor en underviser pr. hold nu er blevet til en underviser til 3 hold ad gangen. Ja, ad gangen – ikke om dagen.
Jeg satte mig for at fuldføre uddannelsen som guldsmed med stolthed uvidende om, at mine skoleophold skulle være kaos. Hver femte måned skal jeg på skoleophold á 5 uger, hvor det er meningen at jeg kan lære nye ting, finjustere teknikker, udfordre mig selv på en anden måde end ude på arbejdspladsen. Altså få lov til at dumme mig for dernæst at erfare sig nye teknikker.
Men at gå i skole føles som at sidde i et venteværelse.
Vi elever kan få udleveret en opgave og lov til at fordybe os i projektet. Men hjælp at hente efterfølgende, er der ikke tid til. Jeg har over flere gange erfaret at frustrationen stiger mig til hovedet over, at jeg ikke kan ikke få opmærksomhed nok af min underviser. Dette resulterer i at fagligheden falder fordi jeg, som elev, skal bruge mit relativt korte skolophold på ventetid til undervisning. Hvilken engageret elev uanset fag, har lyst til at undervisningen bliver taget fra dem?
Lærerne er ekstrem dygtige fagligt, og sociale kompetencer og overbærenhed bæger de stort præg af.
Dog løber de stærkere end nogensinde.
Jo hurtigere underviserne skal løbe, jo mindre faglighed bliver der i mit fag. Lad branchen komme til sin ret, giv faglige muligheden for at skabe et pensum og et stærk hold af undervisere som sætter dagsordenen på Teknisk skole.