Hvor mange dødsfald skal jeg nå at opleve?

images

Jeg har været i mit fag som VVS-mand i 18 år.

Om det var manden der faldt tre etager ned i en elevatorskakt, jeg som lærling måtte forsøge at hjælpe på bedste vis. Eller manden der væltede i en lift for fire måneder siden, der har brændt sig mest fast i min hukommelse ved jeg ikke. Jeg tænker stadig på dem begge to.

Og på følelsen af om jeg gjorde det rigtige i minutterne lige efter ulykken.

Jeg har inden for de sidste seks år været på to byggepladser hvor der har været dødsulykker.

Og har selv på nærmeste hold oplevet en alvorlig arbejdsulykke for nyligt.

Jeg har desværre også indset at det nok ikke bliver den sidste ulykke jeg kommer til at opleve det næste stykke tid.

Jeg har selv oplevet hvordan, det de sidste år er blevet svære og svære, at få Arbejdstilsynet ud, når vi desperat har prøvet at tilkalde dem.

Jeg må som håndværker gå rundt og se til at sikkerheden oftere og oftere spares væk, fordi bygherre og entreprenører ved at Arbejdstilsynet alligevel ikke har tid og ressourcer til at komme ud og føre tilsyn med arbejdsmiljøet.

Så med det rygsækken, og regeringen plan om at skære i Arbejdstilsynet må jeg konkludere at det langt fra er de sidste dødsulykker jeg kommer til at opleve i min karriere i byggebranchen.

En karriere som hvis min statistik holder stik, vil byde på minimum 10 dødsfald til og alverdens ulykker.

Hvad blev der af fremtidsplanen?

Beskæftigelsesministeriet fremlagde den 22. marts 2011, en plan om at reducere alvorlige arbejdsulykker med 25%, frem til 2020.

Men i regeringens finanslovsforslag for 2017 vil de skære i Arbejdstilsynet med 100 årsværker frem mod 2021.

Tal, som hvis finansloven bliver vedtaget. Desværre viser at jeg skal være vidne til langt flere alvorlige arbejdsulykker i fremtiden

Stop med at skære i mit Arbejdstilsyn. Det er mit Politi på byggepladsen.

Det er dem der sikrer lov og orden på byggepladsen.

Dem der forbygger arbejdsulykker.

Og det er dem der kan vende tallene om, så jeg ikke skal være vidne til dødsulykker i fremtiden. Og at den lærling jeg fører gennem sit forløb og ud i arbejdslivet, heller ikke skal opleve de samme ulykker, som jeg har været vidne til.