Pædagoger møder fremtiden med glæde
Pædagoger møder fremtiden med glæde og beslutsomhed.
Vi er mestre i at anvende de mest kraftfulde politiske og sociale
redskaber, legen og æstetikken. Vi har dem altid for hånden.
Pædagoger er selv skyld i den politiske prioritering af deres profession.
Vi har ladet andre føre ordet for os. Pædagoger skal være skarpere
på hvordan og hvorfor de formidler sig til deres omgivelser.
Vi lever i en tid hvor pædagoger bør være mere årvågne
og aktivt kritisk i forhold til de omstændigheder, vi skal
støtte vores brugeres dannelse i. Pædagoger arbejder hele
tiden på at afdække og engagere det potentiale som er
iboende i de brugere, som de samarbejder med. Med vores
støtte, kan borgere opfatte en kompleks verden, som
et sted, hvori de kan realisere deres aspirationer. Pædagoger
er fortrolige med mange vidensfelter, og har praktiske og
æstetiske kundskaber. De omstiller alt dette til faglig handling i
øjeblikket.
Den viden mennesker skal tage beslutninger udefra, er blevet
mere fragmenteret og specialiseret.Vores verden ændrer sig hastigt.
Det er svært at danne sig et generelt overblik over udviklingen
i samfundet. Pædagoger har en fordel i den henseende. De
har en helhedstilgang til at forstå samfundet, mennesket og de
samspil der indgår heri. Vi har kompetencer til at vejlede det politiske
lederskab, i at formulere og implementere politik som er
samhørig med borgernes behov.