Pædagogens rolle i undervisningen

Radiatorvarmer eller aktiv deltagende pædagog, hvilken en vil du helst være, når du skal være med i undervisningen? Jeg ved i hvert tilfælde godt, hvad jeg vil vælge.

Nye tider

Lærerlockouten og debatten om den kører på sit højeste. Imens ser jeg til ude fra sidelinjen, og føler mig frustreret. Jeg er pædagog i en SFO, og skal til at vænne mig til tanken om, at den måde, som tingene før har været, nok højest sandsynlig bliver noget anderledes i fremtiden, da vi kommer til at være meget mere med i undervisningen.

Radiatorvarmer og kopimester

Jeg tror nok, at de fleste pædagoger, som hidtil har været med i undervisningen, kan nikke genkendende til, at de af og til har følt sig lidt overflødige. Vi har bl.a. fået til opgave, at kopiere opgavesæt eller dele centicubes ud, og tysse lidt på de børn, som larmer for meget. Vi har stået og observeret ovre i hjørnet ved radiatoren, og været parate til at tage nogle småkonflikter i opløbet, sådan at roen i klassen bevares.  Men det skal være slut nu!

Uudnyttet potentiale

Jeg tænker, at når vi nu skal deltage noget mere i undervisningen, så kan vi jo også lige så godt udnytte det potentiale, som vi har som pædagoger. Noget af det jeg mener, vi bl.a. kan, er at lave en forbandet god ”klassens time.”

Jeg har selv i et tidligere samarbejde med en lærer, lavet et rigtig godt forløb omkring min daværende klasse. Der var RIGTIG mange problemer i klassen, og vi arbejdede mod at løse dem på forskellige måder. Bl.a. tog vi udgangspunkt i forumteater, hvor vi tilpassede denne teaterform til børnene. Jeg skrev bl.a. nogle cases, som børnene skulle forholde sig til, og selv spille. Det var velkendte hverdagssituationer, hvor børnene oftest kom i konflikt. Det gav dem en mulighed for at se, hvordan situationerne kunne håndteres, imens børnene var i fredstid.

Samarbejdet imellem læren og jeg gjorde, at vi begge lærte nye ting om børnene, at de kunne se at vi samarbejdede omkring dem, og at jeg fik brugt noget af den viden som jeg havde, bare i skoleregi.

Så hvis vi alligevel skal være der, så lad os for gud skyld udnytte vores viden, og få sat os selv på dagsordnen i stedet for på radiatoren!