Det handler om penge men det burde handle om børn.
Hvis jeg var barn, ville det være dejligt at møde om morgen, hvor stolene var taget ned, og der var lys på bordene og den voksne modtog mig med et stille og roligt godmorgen.
Det er tidlig morgen, jeg skal møde 7.45, men klokken 7.25 går jeg allerede igennem skolegården og ind til børnehaveklasserne. Her er alt lukket og slukket. Jeg tager overtøjet af, ser lige om der skulle ligge gamle mad rester i køleskabet gøre det klar til der om lidt kommer 42 madpakker, jeg går ind i klasserne sætter stole ned gør klasseværelserne klar til brug, til sidst laver jeg kaffe/te tænder lidt hygge-lys.
Nu er jeg klar til at tage imod børnene, når de kommer med deres forældre. Her er en god og hyggelig stemning for skolen er åben.
Ida kommer først, hun ser meget sur ud og vil ikke tage tøjet af, far har travlt og siger bestemt til Ida at hun skal tage tøjet af ! Hun ser på ham og siger Nej for du er dum. Far ser på sit ur han skal møde kl.08!
Jeg siger til far, at jeg nok skal hjælpe Ida, og han nikker med et smil. Far ser på Ida og siger farvel, idet han går ud af døren, løber Ida efter ham og råber undskyld. Jeg går efter Ida, og ser de står og krammer i gården, men far bliver nød til at gå nu,så jeg får en grædende Ida i mine arme, imens far går ud af skolegården.
Ida og jeg går ind og tager hendes overtøj af, vi sætter os ved bordet, hvor hun vil sidde på mit skød og kramme, Ida er en pige, som lige skal have lov at ‘lande’ stille og roligt. Jeg spørger Ida om hun vil have en kop te, det vil hun gerne. Stille og roligt åbner Ida op, hun fortæller mig som sin morgen derhjemme, hvor alt gik lidt stærkt.
Hvis jeg først havde mødt kl. 7.45 så ville Ida, Anders, Sofie, Anne, Jacob, og alle de andre børn møde ind til de mørke lokaler, hvor alt ser lukket ud, og har en mørk og kold stemning.
Det er svært at sidde med et grædende barn, på sit skød i et lukket lokale, som ikke er imødekommende og varmt, imens alle de andre børn møder ind med deres forældre, som måske også har det svært ved at blive afleveret.
En dårlig aflevering kan påvirke dem resten af dagen, og kan i sidste ende betyde, at hverken Ida eller hendes klassekammerater får noget ud af undervisningen.
20 minutter det er hvad det tager, at give Ida og alle de andre børn, en god start på en lang skoledag.