Ferie i sfo
Det sætter familierne under et enormt pres, når en skoles ledelse og skolebestyrelse vælger at SFOen er lukket i samtlige skoleferier. Det er 12 uger om året, der er tale om. Tilbage står tilbuddet om sampasning i en institution, barnet ikke kender, med børn og voksne barnet ikke kender. I heldigste fald er der andre børn fra klassen, der også skal i sampasning, i værste fald ikke. For børnene i 0. klasse er første gang der er sampasning i efterårsferien, når de har gået i skole i blot 10 uger.
Hvordan passer dette til § 1 stk. 2 i Bekendtgørelse af lov om dag-, fritids- og klubtilbud mv. til børn og unge, hvori der står at ”Formålet med denne lov er at give familien fleksibilitet og valgmuligheder med hensyn til forskellige typer af tilbud og tilskud, så familien så vidt muligt kan tilrettelægge familie- og arbejdsliv efter familiens behov og ønsker”?
I skoleferierne har SFOen skolen for sig selv. Der er lidt stille. Der er tid til at tale om, hvad vi gerne vil lave, os der er her. Det er her, der er tid til at hjælpe børnene, i de relationer der er. Her der er ro og rum til fordybelse.
Sidst der var ferie, mødte jeg sent den ene dag. Da jeg kom, duftede hele SFOen af æbleskiver. To piger havde brugt formiddagen på at lave æbleskiver fra bunden. De var meget stolte, med rette. Det var en overraskelse til mig, fordi jeg ugen forinden havde nævnt, at jeg ikke kunne huske at have smagt hjemmelavede æbleskiver. Og jeg er ikke pjattet med de købte. Disse hjemmelavede æbleskiver, var der bred enighed om, smagte helt fantastisk, og vi spiste næsten så mange, vi kunne.
Samtidig med at pigerne havde lavet æbleskiver, havde Jan og Jørgen fået en ny pakke lego at bygge, efter tegningerne der fulgte med. Der blev samarbejdet om at finde delene og få dem samlet. Jan og Jørgen søger normalt ikke hinanden. Jan går i 1. klasse og Jørgen i 3. Jan bygger ofte med lego i SFOen, men Jørgen vælger oftere at lege i tumle. Men lige præcis denne feriedag, fandt de sammen om et fælles lego projekt. Og deres øjne lyste efterhånden som projektet tog form. Efter ferien vil de have denne gode oplevelse og relation med sig i rygsækken.
Det er vigtigt for børn at holde ferie. Men ferie kan også være at komme i SFO, hvor der i skoleferierne er ekstra meget tid plads til leg og egne ideer. For nogle børn kan dette være et godt alternativ til at skulle være alene hjemme, hvor jeg kan have en bekymring for, at det bliver til mange timer foran en skærm. Hvilket jeg tror, de nok skal nå, når de kommer fra SFO. I SFO har de muligheden for at opleve nære relationer med børn og voksne med tid og rum, som de kan tage med sig ind i andre situationer i hverdagen. Samtidig mener jeg, at der i enhver SFO findes børn, for hvem det er bedre af være i sfo end hjemme.
Det er vigtigt at SFOerne fortsat er åbne i skoleferierne, da børnene her kan holde fri fra skole og samtidig opleve et meningsfyldt samvær med børn og voksne. Dette gør, at de også har noget at fortælle, når ferien er forbi.