Så lad dog barnet…

”Hvad har du lavet i SFO’en i dag?” spørger Olivers mor, da han efter en lang dag kommer hjem og smider sin skoletaske i gangen, inden han kort svarer: ”Jeg har bare leget”.

 I løbet af Olivers dag i SFO’en har han været ude og spille fodbold med nogle kammerater fra sin klasse. En dreng fra klassetrinet under dem vil gerne være med i legen, men flere af Olivers kammerater påpeger at drengen både er lille, ikke går til fodbold, og at de så vil være et ulige antal, og derfor ikke kan spille kamp. En pædagog overhører drengenes debat, og foreslår drengene om der ikke er andre fodbold-lege man kan lege i stedet for at spille kamp. Oliver foreslår at de kan spille ”gris” fordi der var flere der også gerne ville spille det før. Drengene går i gang med den nye leg, og morer sig højlydt over den i lang tid.

Under coronakrisen har mange forældre landet over valgt at melde deres børn ud af deres SFO tilbud. For mange bliver det for stor en udgift når deres børn ”bare leger”. Mange af de børn kører nu selv hjem efter skole og sidder alene i timevis inden deres forældre kommer hjem og gør dem selskab.

Hvis Oliver ikke var taget i SFO, var han taget hjem klokken 13:25 da skoledagen sluttede. Der havde han været alene indtil hans forældre kom hjem omkring klokken 16:00. Det er ca. to en halv time han er alene hjemme – stort set hver dag. Oliver ville ikke have haft samme mulighed for at komme ud og bruge sin krop, knytte nære relationer med sine venner, lære at forhandle om de fælles spilleregler i en leg, lære at inddrage nye i et etableret fællesskab, og indgå et kompromis, som endte ud med at være en god løsning for alle.

Når vi ser på det stigende antal børn og unge der har ondt i livet grundet ensomhed, stress, social angst eller lignende, kan det være vigtigt at se på sit barns fritidsordning som en investering i barnet frem for en udgift for forældrene. Når et barn leger, øver det sig i færdigheder de skal bruge resten af livet, og i SFO’en er der pædagoger der er uddannet til at igangsætte og understøtte lige netop det.
Legen er fuldstændig altafgørende for det gode børneliv, som vil føre en bedre livskvalitet med sig langt ind i voksenlivet.
Jeg har et håb om, at forældre vil sætte større pris på sætningen: ”jeg har bare leget”, og se det som en utrolig værdifuld investering i deres børn, at bruge deres skolefritidsordning.