Giv børnene energien tilbage!
Fordi der ikke gøres noget for at forkorte skoledagene, bliver børn og unges klub- og fritidsliv forringet og de mister energien i dagligdagen.
Det er onsdag eftermiddag, og jeg sidder og tager imod børnene, der kommer fra skole. Det en dejlig opgave, fordi det giver mig mulighed for virkelig at se alle børnene og se hvordan deres skoledag har været. Er de glade, spændte, kede af det eller er de trætte? Jeg bliver næsten altid mødt med smil, men alt for ofte ligger der glimt af trætte øjne inde bag smilene. Nogle af dem er direkte udmattede.
Jeg får et opkald på klubbens telefon. Det er Thor’s mor. Hun fortæller, at Thor må melde fra på turen i morgen, fordi han simpelthen er for træt i øjeblikket. ”De har jo først fri 14.40, og det er meget hårdt for en fjerde klasse” siger hun til mig. Jeg kan kun give hende ret, og fortæller hende, at det er helt ok, at Thor melder fra på turen. Inderst inde synes jeg egentlig ikke det er ok, for jeg ved, hvor meget Thor havde glædet sig til den tur.
Det er lidt senere på dagen, og jeg går rundt i klubben, for at se hvad ungerne laver, og om der er steder jeg kan hjælpe. Der er sat mange aktiviteter i gang, til at samle børnene. Hoppepuden er slået op, og jeg kan se, at mange af vores udendørs ting er ude og i brug. Det en fed dag på klubben.
Da jeg kommer ind i stuen, ser jeg Ida sidde foran fjernsynet. Hun ser ret slukket ud og sidder bare og stener lidt. Jeg hører hende om hun ikke skal med ud og spille lidt med de andre, eller finde nogle af hendes veninder og gå på stylter med, som hun plejer at synes er rigtig sjovt. Hun orker det ikke, da hun skal hjem og til fodbold lige om lidt. Klokken er lidt i fire. Ida havde lige omkring en time på klubben, til at slappe af, inden hun skulle videre.
Thor og Ida er ikke de eneste ofre for skolereformen og de lange skoledage. Det er simpelthen for tit, at børn og unge kommer over på klubben, uden at have energi, til alt det de har haft før.
Jeg har svært ved at forstå, hvorfor børn som Thor og Ida, skal komme udmattede på klub, efter en lang skoledag. Effekten af de kortere skoledage, under corona, var tydelige og kunne høres fra både pædagoger og lærere.
Under coronaskoledagene, oplevede jeg og mine kollegaer en masse børn, der kom friske og glade på klub fra skolen. Børnene brokkede sig mindre over deres timer i skolen, end før corona, og nu.
Jeg er med på, at mange af de ændringer, der var, under corona opstarten ikke er til genskabe. Det krævede andre slags ressourcer i skolen, med mange pædagoger med ind i timerne, halve klasser og den slags ting.
Men landets politikere må vågne op og indse, at der er en række punkter i skolereformen, der har fejlet. Det er vigtigt, I får øjnene op for, at den forlængede skoledag ikke gør noget godt for børnene og de unge.
Det skal der rettes op på og det kræver handling med det samme.
Tænk på børnene først og forkort skoledagen.
Giv børnene energien tilbage.