Hold ved de gode historier, for børnenes skyld.
Det er torsdag formiddag. Børnene sidder med hørebøffer på og lytter til historie på Ipad. Vi har lige afsluttet 10 minutters matematik arbejde, hvor børnene skulle spille et terningspil. Thomas og Fie har været oppe at slås, eller Thomas smed terningerne efter Fie som kvitterede med at rejse sig op og vælte bordet imens hun puster sig op som en anden gorilla. Det er dagligt Fie har voldsomme vredesudbrud, nærmest eksplosioner, fra 0 -100 på 1 sekund og alt imellem 15 – 98 findes ikke. Kort efter bryder Fie grædende sammen. Hun gentager: ”Jeg har ikke fortjent at blive trøstet og jeg er en dum møgunge”.
Av.
Det er lige præcis her det er vigtigt med uddannet personale, som kan fastholde, kræve og kæmpe for det positive narrativ. Historier er med til at skabe og fastholde barnet i dets udvikling. Det er vores pligt og kald som voksne og pædagoger at sikre alle børn de allerbedste muligheder. Et værdigt og gladt børneliv. Også de børn, der til at starte med skubber os væk. Sofie, der siger hold din kæft, hver morgen 3 måneder i streg, indtil hun en dag siger ”god weekend”. Magnus, der ofte har svært ved at komme ind når vi skal samles, så en voksen igen skal ud og hente ham også selvom det betyder at en anden voksen står selv med 23 børn. Lukas der klipper i Katrines nye sko. Alberte som slår de voksne. Det er de børn som har brug for en pædagog, der er professionel. Det er de børn der ofte får rigtig meget ud af at komme i SFO. Her er det deres fritid, med pædagoger, som kan støtte og guide dem i de sociale relationer. Så de selv kan skabe og føle deres gode historier.