Pernille Rosenkrantz-Theil må forstå sit ansvar overfor børn og unge. Skoledagen skal forkortes og det skal ske nu.

Hver dag ser jeg børn komme på klub i en zombielignende tilstand, fordi de har måtte slide sig igennem en maratonlang skoledag.

Fjerdeklasser, der har fri kl. 14.30, kommer ofte trætte på klub eller SFO, eller også kommer de slet ikke. De kommer ikke, fordi de også bruger deres fritid på diverse sportsgrene, hvilket jo er godt. Eller også kommer de ikke, fordi de ikke har overskud til at komme, fordi skoledagen har gjort dem for træt.

Al forskning viser derudover, at det ikke er blevet bedre med de lange skoledage. Børn og unge er ikke blevet bedre til matematik og dansk. Til gengæld viser alle samtaler med børn, forældre, lærere og pædagoger, altså dem, der ved mest om børnene og de unge, at trivslen blandt børnene og de unge er blevet dårligere.

Derfor kan jeg ikke i min vildeste fantasi forestille mig hvordan Pernille Rosenkrantz-Theil kan blive ved med at være tilfreds med timetallet i den danske folkeskole.

Jacob Mark sad den 22 oktober i et samråd og fremførte de samme punkter som jeg skriver her. Og Pernille Rosenkrantz-Theil åbner med, at hun dybest set mener, at timetallet i folkeskolen er fint. Hun forsvarer det med, at der førhen har været for stor forskel på, hvor mange timer en folkeskoleelev havde haft rundt omkring i landet, når de gik ud af niende klasse.

Jeg forstår godt, at man skal gøre noget ensartet. Jeg forstår også godt, at man bliver nødt til at sætte nogle klare rammer, så kommunerne ikke bare kan bruge folkeskolen som en fastelavnstønde, til besparelser.

Men man må da som børne- og undervisningsminister kunne forstå, når noget er galt med de børn og unge, man har ansvaret for.

Forstår man ikke det, så er det vigtigt, man hiver fat i de professionelle pædagoger og lærere, for at høre, hvad de klogeste på området mener. Og hvis man ikke stoler på os, kan man jo tale med børnene og de unge.

Sæt antallet af timer ned i skolen, så alle vores børn og unge rent faktisk kan trives i den danske folkeskole.