Lad os skabe en ny version af SFO
“Mit debatindlæg som var i Nordjyske (Avis) d. 28.oktober 2020″
Kære kommuner – Det er nu vi skal puste liv i fritidspædagogikken sammen. Lad os kalde det SFO 2.0
Mit hjerte banker for SFO-området, og har gjort det de sidste 10 år. For første gang i disse 10 år er vi nu under 100 børn i min SFO. Covid-19 eller ej, så er det tankevækkende at flere og flere børn bliver meldt ud af SFO’erne.
Er det ikke på tide, vi NU drøfter fritidspædagogikken og retningen på SFO’erne? – hvordan sætter vi spot på det store arbejde SFO’erne gør.? Og hvordan kan vi lave en fælles retning for vores gode fritidstilbud? så både Ali, Sofie og Frederik bruger deres fritid i SFO’en frem for at gå hjem efter skole.
2020 har indtil videre udelukkende været en svimlende længsel efter noget: – En længsel efter fritidspædagogiske visioner for SFO-området. Der er simpelthen alt for lidt fokus på fritidsområdet politisk. Sæt i gang.
SFO 2.0 er stedet hvor børnene gerne vil komme. Og hvor begreberne trivsel, relationer, udvikling og fællesskabende aktiviteter er i fokus. Og hvor de trygge rammer, giver udviklingsmuligheder og passende udfordringer sammen med dygtige og professionelle pædagoger. Alle børn skal have mulighed for, at indgå i inkluderende fællesskaber på tværs af alder, interesser, kultur og social baggrund. Fordi ”Man skal blive til nogen, før man kan blive til noget.”
Jeg mener at alle børn har ret til et godt fritidsliv. Jeg ser i min praksis, at Ali, Sofie og Frederik får muligheder for at udvikle sig til robuste, betydningsfulde og sociale mennesker. I SFO-tiden udvikles børnenes indsigt i og erfaring med hvilke handlinger der er hensigtsmæssige i hvilke situationer, og hvordan de skal agere i relation til andre mennesker – både børn og voksne.
Uret tikker og det er tid til fritidspædagogiske visioner. Husk viden fra praksis.
Hvad gør vi ved ovenstående? – GAME ON