Det store generations tyveri

Jeg er harm!

Harm over hvordan man generelt behandler skolebørn i dag. Især dem, der er i klemme skolemæssigt!

Jeg ser ham hver dag! Det er Peter, han går rundt ude på gangen og kan ikke være med inde i klassen. Han syntes det for svært og ensformigt. Derfor ryger han i mange fysiske og verbale konflikter med børn og voksne. Dagene er meget lange!

I dag skal 6 årige gå i skole til kl. 14.00 og 10 årige til kl.14.45 næsten hver dag. Som udgangspunkt SKAL man starte i skole året man fylder 6, selv om det er den 30 december.

Flere børn skal også inkluderes i folkeskolen uden midlerne til at gennemføre det. Der er ofte 1 voksen til 24 elever og mange ufleksible skift og krav.

Jeg har 20 venner på min Facebook fra min tid på Gyldenstenskolen i Frederikssund. En skole dengang for børn med ADHD. Mange er det gået godt! De er blevet studenter, atleter, akademikere, mekanikere, pædagoger, nogen sågar ledere – fuld inklusion på sigt! I dag ville de med stor sandsynlighed være at finde i almindelige folkeskoleklasser, ville det være det værd i forhold til? Har vi som samfund råd til det?

HVIS flere skal inkluderes og færre mistrives skal der ske følgende

Børnene skal have en kortere skoledag med færre krav til test og evaluering.

Fritidstilbuddene skal opprioriteres, så flere børn kan blive en del at et trygt fælleskab med andre børn.

Midlerne fra specialskolerne skal følge med over i folkeskolen, så man kan målrette en reel pædagogisk indsats om den/de enkelte.