Konstruktion af en storesø’sbro
Jeg er lærer på en helt almindelig folkeskole. Jeg er glad for det. Jeg er stolt af mit arbejde, og den forskel jeg kan mærke, at jeg gør i mine elevers hverdag.
Jeg er for nyligt vendt tilbage på min arbejdsplads efter et års orlov. Meget er nyt. MEN, kerneydelsen er præcis den samme som altid: Jeg arbejder stadig for, at alle børn trives og bliver fagligt udfordret.
Jeg er passioneret natur/teknik lærer og har planlagt og forberedt et forløb om broer til min klasse. Klassen har lært om typer af broer, konstruktion af broer, hvad der gør en bro stærk, og hvad der gør den svag. Jeg giver den hele armen i fortællingen, hvor jeg skal overbevise eleverne om, at det her med store stålkonstruktioner er et virkelig fedt emne at arbejde med. Heldigvis har alle børnene jo på et eller andet tidspunkt i deres liv kørt over en bro, set en bro eller hørt om den der storesø’sbro, vi da vist har i Danmark.
Børnene arbejder i grupper med at bygge deres egen bro. Jeg har trykt ”Mette-penge”, som de kan købe papir og tape af mig for – selvfølgelig til ublu priser. Der bliver diskuteret, tegnet, planlagt og konstrueret af alle grupper. Bølgerne går højt hos de grupper, hvor flere gruppemedlemmer mener, at de har den bedste ide.
Opgaven fanger så meget, at hver gang jeg kommer ind i klassen til en ny time, må jeg skuffe 22 par hundeøjne, der tigger om at bytte matematiktimen ud med natur/teknik. Børnene er tændte, de vil bruge lektiecafeen på opgaven, for de er fanget ind af både viden og konstruktion. De kan tale med om tryk og træk, om trekantkonstruktioner, pyloner og skråstagsbroer.
Det er fedt. Jeg er glad.
Men jeg bliver så dødtræt og tung i kroppen af at høre, at folkeskolen ustandseligt bliver talt helt ned i kulkælderen. Så lad os stå sammen – for fanden – og fortælle om, hvordan folkeskolen i virkeligheden er. Genfortæl min, din egen, din søns eller datters historie. Igen og igen. Indtil de personlige og de gode historier fylder mere, end de som tynger og skaber et ensidigt billede af folkeskolen i medierne.