Mere er ikke altid bedre
For tredje gang på lige så mange måneder sidder jeg og pusler med skemaer. Først var det et fjernundervisningsskema der skulle sikre at eleverne vidste hvornår de skulle være på Teams. Så var det et nødundervisningsskema, der skulle sikre at alle eleverne fik mest muligt ud af den begrænsede tid vi skulle være på skolen. Nu gælder det så skemaet for næste skoleår. Og hvilket puslespil det er. Der er fyldt med spændende udfordringer. Bindinger på faglokaler, bindinger på fag, bindinger på kollegaer, bindinger på møder, bindinger på… ja, du kan jo selv fylde på med de udfordringer du kender fra din skole. Der er nok at tage fat på og det er med at holde tungen lige i munden.
Under alt det praktiske ligger også den pædagogiske udfordring med skemaerne. Det er ikke særlig hensigtsmæssigt at placere tysk og engelsk lige efter hinanden, med mindre det er samme underviser, der så kan tilgodese det ene eller det andet fag i perioder. Det er ikke hensigtsmæssigt at placere alle enkeltfagstimerne på de dage, der traditionelt ryger ud på grund af helligdage og fælles aktiviteter op til ferier. Det er heller ikke hensigtsmæssigt at dansk ligger i alle yderpositionerne sidst på dagen. Der skal også tages hensyn til kollegaerne. Det er rart for alle at have en dag, hvor der ikke ligger undervisning til kl. 15.00, så der kan flekses ud. Der skal (helst) skabes plads til fælles planlægning uden at det altid ligger efter kl. 15.00. Der er som sagt nok at tage fat på og hensyn til.
Forskellen på det skema jeg skulle lægge i april og det skema jeg skal lægge nu er, at jeg før havde 25 lektioner at gøre godt med. Nu har jeg 38. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på om mere nu også er bedre? I vores nødundervisningsskema er fagene delt ind så der er: dansk, matematik, engelsk, tysk, kulturfag og naturfag. Det der er ekstra i næste års (normal)skema er: timer til dansk, matematik og naturfag der mangler i skemaet nu, ekstra timer til dansk, ekstra timer til matematik, valgfag, idræt, understøttende undervisning og linjetimer. Jeg kan ikke lade være med at tænke om de alle sammen er nødvendige? Er der nogle af timerne vi med fordel kunne undvære? Eller have to-lærerordning til, så eleverne blev støttet bedre?
Jeg tror ikke på at skolen bliver bedre af at vi skal gøre mere af det vi gør i forvejen. Hvis det ikke har hjulpet før, så gør det nok heller ikke nu. Lad os sammen tænke nyt.
Lige nu nyder vi godt af to-lærerordning i næsten alle timer, mulighed for holddeling i timerne og ekstra støtte til de elever der har brug for det. Der er ganske enkelt flere lærertimer til at dække behovet for støtte i undervisningen. Det er en fornøjelse at se flere elever lykkedes med deres opgaver. Der er større fremmøde blandt de elever der har svært ved at være i skole i 8 timer om dagen. Der er færre konflikter og mindre fnidder. Kort sagt – det er en rarere skole at være på.
Er der noget af det vi kunne tage med som en god corona-erfaring?
Jeg mener vi skal gøre skoledagene kortere, fordi ny erfaring viser os at eleverne trives bedre med flere lærere ad gangen, ikke flere timer.
Jeg vil derfor bede alle lærere, ledere, forældre, til at gennemtænke de sidste tre måneder og se efter de gode erfaringer vi kan tage med os videre. Lad os sammen skabe den folkeskole vi og vores børn trives i. Og lad os gøre det nu.