Hvis udrykningskøretøjerne kunne blive enige om hvor de vil køre.
Det er pinligt at redningstjenesterne i Danmark, ikke kan blive enige om hvordan der køres frem til skadessteder og det er utroligt at der ikke allerede er lavet faste retningslinjer for fremkørsel.
Skal politikkerne lave lovgivning på området?
Her er en lille historie om hvordan vi gør i dag.
En morgen i august 2021 er jeg på vej til et møde i Vejle, jeg kører fra Aarhus ved 7-tiden, det er gråvejr men tørt, jeg tænker solen nok skal brænde igennem senere.
Radioen står på P4, her vil eventuelle trafikmeldingerne komme, jeg sidder og tænker på dagens møde.
Så kom afbrydelsen fra trafikradioen, Johnny Krone meddeler ”færdselsuheld på E45 i sydgående retning, lige før afkørsel 52 Skanderborg Vest, flere biler involveret, anden og tredje vognbane er spærret, redningskøretøjer er på vej”
I dette øjeblik passere jeg Stilling (afkørsel 51) i tredje vognbane, så ingen mulighed for at køre af motorvejen, der er hundrede vis af bremselygter og havari blink foran, nu skal der træffes hurtige beslutninger, bilen skal fra 130 km/t til 10 km/t. Har dem bag mig set det samme som jeg, hvor hårdt bremser bilen foran, hvad med bilen til højre for mig, trækker den ud, der er mange ting der skal falde på plads, heldigvis sidder de ting på rygraden af de fleste bilister, det lykkedes også for mig den dag (uden at spilde kaffen 😊).
Nu holder alle tre vognbaner stille, jeg forsøger at få et overblik over hvor langt fremme trafikuheldet er, der er cirka 3 km. fra Stilling til rastepladsen Fuglsang, uheldet er lige inden rastepladsen, jeg har over 2 km. frem til uheldet, ingen mulighed for at komme frem og hjælpe, det bliver tålmodighed, trafikradio og kaffe.
Så kommer første udrykningskøretøj, det er Falcks afspærrings vogn.
Den kører mellem anden og tredje vognbane (på dansk kalder vi det plov) i Tyskland kaldes dette Rettungsgasse (det vender jeg tilbage til), os der holder i tredje vognbane trækker mod midt autoværnet, dem i anden vognbane trækker så langt til højre det kan lade sig gøre, lastbiler osv. i første vognbane trækker så langt ud mod nødsporet de kan.
Et minut efter kommer politiet, de køre i nødsporet, så nu flytter alle køretøjer i første og anden vognbane sig mod venstre.
Efter endnu et par minutter kommer der en ambulance og en brandbil, de køre plov/ Rettungsgasse, nu er forvirringen ved at være total og frustrationerne hos trafikanterne og redningsmandskabet stiger 🤯
Denne situation i sig selv forklare hvorfor vi skal have én fremgangsmåde.
Løsningen findes og bruges allerede syd for grænsen: https://youtu.be/WfiLITNZudE
Der er flere argumenter, når man kører i nødsporet, er der større risiko for at punktere. I nødsporet er bremselængden længere, på grund af belægningen er anderledes. Når man kører i nødsporet mellem lastbilrækken og autoværnet, er det som at køre i en tunnel, udsynet er meget nedsat.
Hver gang en bil, eller endnu værre en lastbil, skal flytte sig en halv eller hel meter til siden, skal der køres et stykke, prøv at forestille dig du skal flytte din bil en meter til siden, hvor mange meter skal du køre frem for at bilen er rykket en meter sidelæns?
Prøv at lave samme øvelse i en lastbil på 25 meter 😮
På et tidspunkt vil køen blive så kompakt at man ikke kan rykke sig længere, så holder redningskøretøjerne fast og i værste tilfælde vil de tilskadekommen dø.
Med Rettungsgasse, vil alle trafikanter vide hvor de skal placere sig når der opstår kø, redningskøretøjerne vil komme hurtigere frem og dermed redde flere liv, udsynet ved fremkøreringen med udrykning vil være højre og øge trafiksikkerheden.
Når redningskøretøjerne kommer hurtigere frem, vil vejen være spærret i kortere tid, det spare samfundet for udgifter og trafikanterne kan komme hurtigere videre, uden for mange frustrationer, der mange gange udtrykkes ved en meget tung højre fod.
Du som trafikant kan hjælpe, ved at placere dig rigtigt når der opstår kø og holde denne placering, også selvom det første udrykningskøretøj er kørt forbi, der kommer måske flere 🙏
Du der kører udrykning, kan vælge at kører Plov/ Rettungsgasse, så gør vi alle det samme.
Du som politikker, kan kikke på de nødvendige tal og statistikker og få gennemført en lovgivning på området ✍️
Skriv et svar