Skoleledere! Vær børnenes advokater og skrot de nationale tests!

Jeg så forleden på Facebook et opslag, som gav et stik i både lærer – og moderhjertet. Det er skrevet af Karoline på 13 år og er en hjerteskærende appel til politikerne: “Kære politikere. Jeg har det svært i skolen. Jeg går i 7. klasse, og jeg hader de nationale test. Eller faktisk alle test i skolen. Hver gang jeg får at vide, at vi skal have test, får jeg lyst til at løbe ud af klasselokalet og ikke komme tilbage igen. Jeg ved nemlig godt, at jeg ligger under middel, og jeg har ikke brug for at få det af vide igen og igen. Det får mig nemlig til at føle mig dum.”……”Min motivation for at lære mere er væk, når jeg hele tiden får stemplet, at jeg ikke dur. Kære politikere – afskaf nu de test og lad lærerne bruge tiden på at hjælpe mig og give mig troen på, at jeg faktisk kan noget.” 

Jeg vil hermed sende Karolines appel til politikerne videre til skolelederne, da beslutningskompetencen om at bruge de nationale tests nu ligger ved dem. 

Karolines reaktion på testene i skolen er desværre alt for genkendelig. Igennem mine sidste tre år som klasselærer, har jeg trøstet mange piger – og drenge – med samme følelse som Karolines. Der kan ikke være den mindste tvivl om, at de tests skal væk nu, at det kræver handling med det samme. Derfor kan jeg kun opfordre alle skoleledere om at sige fra og skrotte dem.

I min egen klasse har der været mange nedture med nationale tests. Dels har den samme elev fået to vidt forskellige resultater i tests taget med 2 ugers interval. Det kan jeg som lærer slet ikke bruge til noget og viser med al tydelighed, hvor usikre resultaterne er. Derudover besluttede en dreng i klassen sig for at hygge sig lidt med at lave fejl med vilje. Det kom der en sjov historie ud af, men heller ikke her kunne jeg bruge det til noget.

Jeg har et arsenal af fantastiske evalueringsredskaber, som jeg hele tiden gør brug af. Små skriftlige opgaver med fokus på stavning og grammatik, fremlæggelser med fokus på det mundtlige og daglig læsning med fokus på, ja det giver sig selv. Mon det skyldes mistillid til mig som lærer, at mine elever skal testes hele tiden? I så fald kunne man måske komme et smut forbi skolen og se, hvad jeg laver eller tale med eleverne? Jeg kan heller ikke lade være med at tænke, at de skoleledere, som vælger fortsat at bruge de nationale tests måske ikke helt ved, hvad deres lærere går og laver? 

”Min motivation for at lære mere er væk, når jeg hele tiden får stemplet, at jeg ikke dur. Kære politikere – afskaf nu de test og lad lærerne bruge tiden på at hjælpe mig og give mig troen på, at jeg faktisk kan noget.” 

Det allervigtigste i folkeskolen er at gøre eleverne glade for at komme i skole, give dem en følelse af at kunne noget og at de hele tiden kan se og mærke egne fremskridt. Skolen må ikke gøre børn bange eller få dem til at føle sig dumme. 

Jeg skal ikke være bleg for at indrømme, at min holdning til de nationale tests indimellem har skinnet meget tydeligt igennem over for mine elever, så da en af de dygtige piger i klassen modtog sin kuvert og demonstrativt rev den i stykker foran klassen, smilede jeg det største smil indeni. 

Kære skoleledere: Lyt til lærerne, men lyt allermest til eleverne. De oplever intet positivt ved de nationale tests – uanset niveau. 

Samtidig vil jeg opfordre forældre, som måske har en Karoline derhjemme eller oplever, at testene frembringer præstationsangst og unødige bekymringer hos ens barn, til at bruge sin stemme og kontakte skolebestyrelsen. Det er her, der kan lægges pres på skolelederne.