Kopffüssling, børnehavelivet som tegneserie

Søren kombinerer sine pædagogiske erfaringer med sit tegnehåndværk, krydrer det med skarpe betragtninger og rigeligt med humor. Resultatet er nogle fine, sjove og tankevækkende tegneseriestriber. 

Den tegneserie Søren skriver og tegner hedder Kopffüssling. Hvis du ikke allerede er stødt på de tegnede børnehavebørn og de voksne, der er i deres univers, så kan du godt glæde dig.

Som ung arbejdede Søren som pædagogmedhjælper, i hvertfald indtil han tog til Barcelona for at gå på tegneserieskole. Efter det, levede han i mange år som freelance tegner, både i Spanien og i Danmark. Men på et tidspunkt fik han nok af tegne det, som andre have bestemt, at han skulle tegne. Derfor vendte han i 2008 tilbage til pædagogfaget, tog en merituddannelse og arbejdede indtil for ganske nyligt i børnehave. Nu arbejder han indenfor for handicapområdet og tegner kun det han selv har lyst til.

“Jeg havde længe haft lyst til, at lave en tegneserie om en børnehave.” Forklarer Søren og under den første coronanedlukning i foråret 2020 tog tegneserien Kopffüssling sin form. Sørens leder var vist lidt nervøs for om han og kollegaerne skulle kede sig for meget under hjemsendelsen, så de blev bedt om at kigge på de styrkede pædagogiske lærerplaner. Igen. Og så gik Søren ellers i gang med at tegne læreplanerne som tegneserie. I starten blev striberne delt med kollegaerne på intra, men senere flyttede de over på Facebook. Her fik de tegnede børnehavebørn stor opmærksomhed. De følges nu ivrigt af over 1000 fans og der kommer stadig flere til. “På Facebook er der hurtig og kontant afregning.” Siger Søren og tilføjer, at der er likes og kommentarer lige så snart en stribe er postet. Det er helt anderledes, hvis man udgiver noget på tryk, så ved man ikke hvor mange eller hvem der læser det og slet ikke hvad de synes om det.

Det er i hvertfald tydeligt, at Kopffüssling rammer noget hos de mange følgere med de pudsige, genkendelige, skarpe og til tider grove striber. Søren fortælle, at han både er glad og overrasket over, hvor godt folk har taget imod tegneserien.

Mere end 100 striber er det efterhånden blevet til og udover de styrkede pædagogiske lærerplaner og den komplette forvirring omkring coronareglerne, da daginstitutionerne åbnede igen, så handler striberne også om små og store paradokser i den pædagogiske hverdag og om de, der sætter rammerne og bestemmer reglerne.

På spørgsmålet om hvordan han arbejder, så forklarer Søren, at han først skal finde sin punchline, altså pointen. Når den er på plads, så bygger han striben op omkring den. “Det gælder om ikke at have for meget tekst med” siger Søren. Inspirationen finder han på arbejde, i hverdagen, i datterens institution, nyhederne, men også de sociale medier fx Facebook-gruppen “Pædagogfagligt netværk”. 

Hovedpersonerne i serien: børnehavebørnene er arketyper, understreger Søren. De har karaktertræk, baggrunde og udfordringer, som minder om børn man kan finde i enhver daginstitution. Trods tegningernes enkelhed, så afslører serien et nuanceret børnesyn og et pædagogisk blødt punkt for de børn, der har det svært.

Hverken forældre, ledelse, konsulenter eller politikere undgår Sørens spidse pen og man er ikke et øjeblik i tvivl om, at han er på børnenes og pædagogernes side. Men ind i mellem er der også en kærlig kritik af det pædagogiske personale. Fx beskriver Søren hvordan man som pædagog kan være så optaget af det man har planlagt, at man glemmer, at se det der forgår lige foran én. Det er tydeligt i striben hvor Kopffüsslingerne sidder i æbletræet. Måske er det også det der kan ske, når man desperat forsøger at følge de oppefrakommende krav fx de styrkede pædagogiske lærerplaner.

Lettere presset lover Søren at fortsætte tegneserien så længe, der er noget at tegne om og så længe han selv synes, at det er sjovt. Vi andre kan så bare læne os tilbage og nyde Sørens Kopffüsslinge i fulde drag, grine af konsulenten, ledelsen og politikerne, men også lidt af os selv.

Faktabokse:

Kopffüssling er betegnelsen for en tidlig børnetegning af et menneske. Det er et hoved med arme og ben, ingen krop. 

Du kan finde Kopffüsslingerne og deres voksne her:https://www.facebook.com/Kopffussling-108507420804141

Artiklen har været bragt i Århus Pædagoger 03 2021 side 10-12 https://bupl.dk/wp-content/uploads/2021/06/udgivelser-aap21-03-web_trykt-22.pdf